A hüvelyszárazság kezelése és tünetei

A hüvelyszárazság nemcsak egy kellemetlen tünetekkel járó nőgyógyászati probléma. Jelentkezhet természetes élettani helyzetben, vagy valamilyen betegség kísérő tüneteként is. Tudj meg mindent, amit a hüvelyszárazságról tudni érdemes!

A hüvelyszárazság annak ellenére, hogy nem tűnik komoly problémának, akár súlyos betegség kísérő tünete is lehet, éppen ezért, nem szabad figyelmen kívül hagyni és elhanyagolni! Természetes jelenségként is foglalkozni kell a problémával, mert jelentősen csökkenti a hétköznapi életminőséget és sokszor egyszerű megoldása lehet a kellemetlen tüneteknek.

Hüvelyszárazságról (hüvelyi atrófiáról) akkor beszélünk, ha a hüvelyhám váladék képzése csökken, sorvadásnak indul. A hüvelyszárazság többnyire a szervezetben termelődő ösztrogén hormon szintjének csökkenése miatt következik be. Mielőtt mint tünetet kezelik, minden esetben tisztázni kell, hogy meghúzódik-e valamilyen betegség a probléma hátterében. Amennyiben nincs szó betegségről, valamilyen természetes élettani helyzet okozza a hüvelyszárazságot.

Abban az esetben, ha a vizsgálatok során kiderül valamilyen betegség, az alapprobléma kezelésével kell először foglalkozni.

Ne halogasd a nőgyógyászati vizsgálatot, jelentkezz be hozzánk!

Éves nőgyógyászati szűrővizsgálat MOST 35 000 Ft helyett CSAK 18 000 Ft-ért !

A vizsgálat tartalmazza az alábbiakat:

• Konzultáció
  • Bimanuális vizsgálat (kismedencei szervek tapintásos vizsgálata)
  • Méhnyakrákszűrés (citológiai mintavétel)
  • Hüvelyi ultrahang vizsgálat
  • Emlő tapintásos vizsgálata (külön kérésre)

A hüvelyszárazság okai

A hüvelyváladék mennyiségére és minőségére hatással lehet a hüvelyflóra állapota, az aktuális ösztrogén szint, valamint a táplálkozás is.
    A hüvelyszárazság, kialakulásának megfelelően az alábbiak szerint csoportosítható:

időlegesen: átmenetileg szülés után, terhesség alatt
    tartósan: menopauza után

hirtelen: fogyás, erős edzés, stressz, lelki trauma  hatására
    folyamatosan: lassan kialakuló, változó kor miatt

természetes jelenség: változó kor, szülés után, szoptatás
    valami által kiváltott: betegség, gyógyszer, műtét

csoportosítási szempontok a hüvelyszárazság témában

Természetes okok

Menstruációs ciklus miatti hüvelyszárazság

Az ösztrogénszint csökkenésének a ciklus szerinti változása is gyakran áll a hüvelyszárazság hátterében A menstruációs ciklus legelején, de közvetlenül a menstruáció után is alacsonyabb a szervezet ösztrogén szintje, így természetes jelenség, ha a hüvely kevesebb váladékot termel.

Szülés utáni, szoptatás alatti hüvelyszárazság

Ugyanilyen természetes jelenség a szülés utáni, szoptatás alatti hüvelyszárazság, merthogy a tejtermelés beindulása is az ösztrogénszint csökkenését eredményezi. A hüvelyi szülés ezenkívül a hüvely hámsérülésével is járhat, amely szintén hüvelyszárazságot okozhat.

Életmódbeli okok miatti hüvelyszárazság

Átmeneti hüvelyszárazságot okozhat a stressz és a hirtelen megterhelő életmód – szokatlanul megterhelő edzés, vagy túlzásba vitt diéta.

Menopauza miatti hüvelyszárazság

A hüvelyszárazság leggyakrabban a menopauza időszakában jelentkezik Kezdetben a nők mintegy 21 százalékát érinti, később, a változó kor előrehaladtával akár 47 százalék is küzdhet a problémával. A természetes jelenség hátterében az áll, hogy a petefészkek működése leáll, az ösztrogén termelés pedig főleg a petefészekben zajlik – kisebb részben a mellékvesekéregben, zsírszövetben és izmokban is termelődik a hormon.

A változó korban jelentkező hüvelyszárazság teljesen nem szüntethető meg általában, de nagyon jól kezelhető állapot.

A hüvelyszárazság kezelése

Betegség, vagy kezelés miatti hüvelyszárazság

A hüvelyszárazság gyakran valamilyen betegség kísérő tüneteként jelentkezik.

Hipotalamusz működési zavara

Tipikus kísérő tünete a hipotalamusz működési zavarának, mely nagyon alacsony ösztrogénszinttel járó betegség.

Autoimmun betegségek

Krónikus autoimmun betegségek is okozhatnak hüvelyszárazságot. Ilyen például az ösztrogén hiányt okozó lupus eritamatozus (SLE), amely hatására a megtámadott szervek begyulladnak és károsodhatnak is.

Egyéb esetek

A kéz és láb izület krónikus gyulladásával járó reumatoid arthritis kísérő tünete is a hüvelyszárazság.

Egyes bőrbetegségek is a hüvelyváladék csökkenését okozhatják, ezenkívül a hüvelyfertőzések gyakori kellemetlen velejárója a hüvelyszárazság.

Hüvelyszárazság, mint mellékhatás

Egyes gyógyszerek, vagy kezelések kellemetlen kísérő tünete, mellékhatása is lehet a hüvelyszárazság. Daganatos betegségek kezelésénél alkalmazott kemoterápia, vagy a medence területét érintő sugárkezelés is befolyásolja a hüvely váladék termelését, valamint  az emlőrák hormonkezelése is hirtelen ösztrogénszint csökkenést okoz, amely hüvelyszárazsághoz vezet.

Egyes gyógyszerek szedése mellett is számíthatunk a kellemetlen tünetekre, például antidepresszánsok, antihisztaminok, fogamzásgátlók, vagy az endometrózis kezelésénél használt gyógyszerek esetében is.

A petefészek sebészeti úton történő eltávolítása az ösztrogénszint drasztikus csökkenését okozza, így a beavatkozás mellékhatásával, a hüvelyszárazsággal is számolni kell.

A hüvelyszárazság és a szexuális nehézségek

A hüvelyszárazság tünetei

A hüvelyszárazság legfőbb tünete a hüvelyváladék csökkenése. A hüvely nyálkahártyájában bekövetkező változás hüvelyi érzékenységet okoz, amely a szexuális együttlétet kellemetlenné, fájdalmassá teheti. A probléma apró sérüléseket és vérzést is okozhat, mivel a hüvelyben nem termelődik elég váladék, ezért fokozott hüvelyi érzékenység is tipikus tünete a hüvelyszárazságnak.

Jelentkezhet bűzös, sárga folyás, ez általában a fertőzéses eredetű hüvelyszárazságnál előforduló kísérő tünet, csak úgy, mint a véres vizelet, vagy egyéb húgyúti, vizelési panaszok.

Hüvelyszárazság tünetei:

• fájdalmas szexuális élet
    • égő, viszkető érzés a hüvelyben
    • inkontinencia
    • gyakori vizelési inger

A hüvelyszárazság diagnózisának felállítása, kivizsgálása

A hüvelyszárazság gyakori probléma, sokan mégis tabuként kezelik és nem fordulnak orvoshoz. A diagnózist nőgyógyászati vizsgálat során állítja fel a szakorvos. Mivel a háttérben az esetek jelentős százalékában az ösztrogénszint csökkenése áll, hormonvizsgálat általában nem szükséges. Tapintásos és szemmel történő vizsgálattal diagnosztizálják a tünetek alapján a hüvelyi szárazságot. Tapintással megvizsgálják az egyes szervek állapotát, szemmel pedig a hüvely és a méhnyak, valamint a külső és belső szeméremajkak állapotát.

Ha a páciens hüvelyi vérzéssel fordul a nőgyógyászhoz menopauza után, ki kell zárni, hogy nem valamilyen rosszindulatú daganatos betegség okozza-e a vérzés.

A hüvelyszárazság kezelése

Ha a páciens érzékeli a tüneteket, minden esetben fel kell keresni a nőgyógyászt! Nemcsak azért, mert olyan háttérbetegség lehet a probléma okozója, melyet fontos időben diagnosztizálni, de a hétköznapi életminőség javítása is célja a hüvelyszárazság kezelésének.

Amennyiben ki lehet zárni a panaszok mögötti betegség lehetőségét, tünetileg kell kezelni a hüvelyszárazságot. A tüneti kezelésnél enyhébb esetben, hüvelyi síkosítók és hidratálók alkalmazását javasolhatja a szakorvos. Hormonális kiegészítésként – szintén enyhébb esetben – hüvelyi ösztrogén gyűrű, vagy ösztrogén krém használata is enyhíthet a tüneteken.

Súlyosabb esetben az ösztrogén hormon szájon át történő pótlását is érdemes kipróbálni.

Abban az esetben, ha a hüvelyszárazságot valamilyen fertőzés okozza, a kiváltó ok kezelése után a kellemetlen tünetek is megszűnnek.

Amennyiben valamilyen betegség áll a tünetek hátterében, nem minden esetben lehet ösztrogénterápiát alkalmazni. Ilyenkor az alapbetegség kezelése a legfontosabb, a hüvelyszárazságot pedig tüneti kezeléssel lehet enyhíteni.

A menopauza jelentkezésekor általában csupán csökkenteni lehet a hüvelyszárazságon, teljesen megszüntetni nem lehet a kellemetlen tüneteket. Bíztató azonban, hogy nagyon jó eredményeket érnek el egy új, lézeres kezeléssel a nőgyógyászatban, amely teljesen hormonmentes. A kezelés lényege, hogy a hüvely falát lézersugárral melegítik fel, amellyel a kollagén képződést stimulálják. Ennek hatására  a hüvely fala regenerálódik, megvastagodik és jobb lesz a vérellátása, így a váladékképződés is fokozódik.

Jelentkezz be hozzánk

A hüvelyszárazság megelőzése

Kutatások bizonyítják, hogy az aktív szexuális élet nagyon jól karbantartja a hüvely – és az egész szervezet – állapotát. A jó vérellátásnak köszönhetően csökkenhet, vagy jó eséllyel ki sem alakul a hüvelyszárazság. Egészséges és tudatos életmóddal is sokat tehetünk a probléma megelőzéséért, a dohányzás és a stressz mellőzésével csökkenthető a hüvelyi szárazság is

A hüvelyszárazság szövődményei

A hüvelyszárazság jelentősen csökkentheti a hétköznapi életminőséget. A hüvelyfal sérülékenysége miatt fogékonyabb lehet a páciens a fertőzésekre, amelyek a hüvelyt és a húgyútakat egyaránt érinthetik. Pszichésen negatívan befolyásolja a szexuális életet, nyomot hagy tehát a párkapcsolatokban is.

Legsúlyosabb szövődménynek azonban mindenképpen azt kell kiemelni, ha a tünetek mögött álló betegséget nem ismerik fel időben!

Figyeld a tested jelzéseit, kérj időpontot nőgyógyászati kezelésre kollégáinktól!

Dr. Kósa Zsolt Szülész-nőgyógyász

Dr. Kosztin Árpád, Szülész - nőgyógyász