Endokrinológia: mikor forduljunk endokrinológushoz?

• Menstruációs problémák?

• Változó kori gondok?

• Testsúly változás

• Hőháztartási problémák?

• Fáradékonyság?

Klinikánkon kiváló szakember segítségével derülhet fény, hogy mi áll a panaszaink hátterében.

Az endokrinológia foglalkozik a hormonrendszer megbetegedéseivel, a belső elválasztású mirigyek működésével. Az emberi szervezetben az endokrin rendszer mindazon szervek összessége, amelyek különféle hormonokat termelnek. A hormonok olyan kémiai anyagok, amelyek véráram útján jutnak el a test számos pontjára és fejtik ki ott a hatásaikat.

A belső elválasztású mirigyek

Az endokrin rendszer vagy más néven a belső elválasztású mirigyek összessége a felelős az emberi szervezet hormon termeléséért. Ezek a hormontermelő endokrin mirigyek:

• Hasnyálmirigy
  • Pajzsmirigy
  • Mellékpajzsmirigy
  • Mellékvese
  • Petefészek
  • Here
  • Agyalapi mirigy
  • Csecsemőmirigy
  • Tobozmirigy

A szaporodás, az egyedfejlődés, a növekedés, a szervezet belső egyensúlyának fenntartása, az energiatermelés, energiafelhasználás, valamint az energiaraktározás is mind olyan folyamat, amely működése az endokrin rendszertől függ.

Az endokrin rendszer működése

Az endokrin mirigyek által termelt hormonok a keringési rendszerbe jutva fejtik ki hatásukat a szervezet egészére nézve. Így például szaporodásnál az ivarsejtek termeléséért, a nemi mirigyek működéséért és a másodlagos nemi jelleg kialakulásáért felelős. De nem is gondolnád, hogy mi mást is szabályoznak még ezek a hormonok. Azt tudtad például, hogy a vérnyomás, a szívműködés, sőt még a testsúlyváltozás is függ az endokrin rendszer működésétől?

Mikor forduljunk endokrinológushoz?

A hormonrendszer nem megfelelő működése számos tüneten keresztül jelentkezhet. Az endokrin rendszer megbetegedéseivel kapcsolatban ez is az egyik nehézség. Merthogy rengeteg olyan tünetet lehet észlelni, amire nem is biztos, hogy hamar felfigyelsz. Vagy éppen eszedbe sem jut, hogy hormonális problémák állhatnak a panaszok hátterében. Pedig fontos, hogy idejében fordulj endokrinológushoz!

Mikor forduljunk endokrinológushoz?

A belső elválasztású mirigyek nem megfelelő működése kapcsán felmerülő leggyakoribb panaszok: menstruációs zavarok, testsúlyváltozás, fáradékonyság, hőháztartási problémák.

Menstruációs zavarok

A különböző menstruációs zavarok hátterében leggyakrabban hormonális probléma húzódik. Szerencsére az esetek többségében gyógyszeres kezeléssel, folyamatos kontroll mellett könnyen gyógyítható a betegség, de a hormonális egyensúly felborulása meddőséghez is vezethet. Leggyakrabban progeszteron hiány, magas prolaktin szint, PCOS, inzulinrezisztencia (IR), vagy pajzsmirigyzavar okoz panaszokat. Ilyen például a fájdalmas, vagy túl hosszú vagy éppen túl rövid menstruáció, több, vagy esetleg kevesebb menstruációs vér.

Testsúlyváltozás

Ha egészséges vagy normális étkezés mellett túlsúllyal, vagy jelentős testsúlyvesztéssel állunk szemben, felmerülhet, hogy pajzsmirigyzavar, mellékvese, vagy vércukorszint beállítási probléma áll a háttérben. Pajzsmirigy alulműködésnél indokolatlan testsúlynövekedés, fáradékonyság és a koncentráció csökkenése jelentkezhet. Pajzsmirigy túlműködésnél a tünetek közé tartozik, ha normál étkezés mellett fogyást, izomgyengeséget, izzadékonyságot és szapora szívdobogást tapasztalunk.

Fáradékonyság is lehet endokrinológiai tünet

Fáradékonyság

A krónikus fáradékonyság hátterében nemcsak az időszakos és természetes fáradság állhat, az endokrin rendszer nem megfelelő működése is okozhatja a rendellenes kimerültséget. Pajzsmirigy alulműködés, vagy a ritka, mellékvesekéreg hormonjának túltermelése miatt kialakult Cushing-szindróma is okozhat hasonló problémát.

Hőháztartási problémák

A külső hőmérséklettől független túlzott izzadás és az indokolatlan hőhullámok – esetenként a csökkent hidegtűrés – felhívhatja a figyelmet a hormonzavarra. A problémák hátterében nemcsak pajzsmirigy probléma állhat, de menopauza is. A klimax kellemetlen tüneteit, mint az izzadás, hangulatingadozás, hőhullám, hormonterápiával az endokrinológus jelentősen csökkentheti.

De nem ezek az egyedüli tünetek, számos más panasz mögött is lehetnek hormonális zavarok:

• Alvászavar, álmatlanság
  • Hangulat ingadozás
  • Pánikroham
  • Idegesség
  • Székrekedés
  • Hasmenés
  • Hajhullás
  • Bőrproblémák (pattanásos bőr)
  • Meddőség
  • Impotencia
  • Fokozott szőrnövekedés

A tünetek listáját végignézve jól látszik, hogy ezek nem olyan specifikus tünetek. Nagyon sok mindenre gondolhat az ember ezek alapján. Akár még arra is, hogy nem vagyunk betegek, tekintve hogy “csak” álmatlanság gyötör minket. Éppen ezért amire érdemes odafigyelni, hogy ezek a tünetek mennyi ideig állnak fenn. Ha rendszeres panaszként jelentkeznek, akkor mindenképpen forduljunk endokrinológushoz!

Endokrinológiai vizsgálatok

A fenti tünetek felismerése után az első állomás még általában nem rögtön egy endokrinológushoz vezet. Többnyire háziorvostól vagy belgyógyásztól kerülnek a páciensek endokrinológiai rendelésre. A Dr. Goodwin endokrinológiai magánrendelésen a vizsgálat azzal kezdődik, hogy a szakorvos elsőként felveszi a páciens kórtörténetét. Érdemes erre előre készülni azzal, hogy összegyűjtöd a magadon tapasztalt tüneteket, valamint a családban is körbekérdezel, hogy másnak voltak-e hasonló panaszai. Az endokrinológiai kivizsgálás a kórtörténet felvétele után egy fizikális vizsgálat következik. Ezek alapján az endokrinológus dönt, hogy milyen egyéb vizsgálatokra van szükség. Szükség lehet laborvizsgálatra, ultrahang vizsgálatra és aklár fejlett diagnosztikai vizsgálatra is.

Laborvizsgálat

A laborvizsgálat során nézik a szervezet által termelt hormonok szintjét. Az endokrin rendszer összetettségét jelzi, hogy nemcsak az adott hormon mennyisége számít, hanem a más hormonokhoz viszonyított szint is. Az ilyen típusú laborvizsgálatoknál az sem mindegy, hogy milyen napszakban végzik azt. Vannak ugyanis olyan hormonok, amelyek szintje napszakonként vagy időszakonként változik. Néhány példa:

• A napon belüli ingadozású hormonoknál a vérvétel általában kora reggel zajlik.
  • A női nemi hormonoknál a laborvizsgálathoz kapcsolódó vérvételt a menstruációs ciklushoz kell igazítani.
  • Szénhidrát-anyagcsere vizsgálatnál pedig mindenképpen éhgyomor előtt kell elvégezni a vizsgálatot.

Ultrahang vizsgálat

Az ultrahang vizsgálat egy teljesen fájdalommentes eljárás, amely alkalmas arra, hogy feltérképezhessük a belső elválasztású mirigyeink felépítését. A strukturális elválasztások mellett alkalmas a gyulladások feltárására és esetleges daganatos betegségek felderítésére is. A pajzsmirigy vizsgálatához például jellemzően pajzsmirigy ultrahangot végeznek.

Pajzsmirigy ultrahang vizsgálat

Fejlett diagnosztika

Bár az ultrahang egy rendkívül hasznos eszköz, de vannak korlátai, ezért nem mindenre alkalmas. Ilyenkor általában fejlett diagnosztikai eszközökre van szükség. A mellékvesék például nehezen vizsgálhatóak ultrahanggal. Szükség van CT vagy MRI vizsgálatra, hogy igazán pontos képet kapjunk az esetleges elváltozásokról. Az agyalapi mirigy vizsgálata szintén fejlett diagnosztikai vizsgálatot igényel.

Endokrinológiai betegségek

Az endokrinológiai vizsgálatok elkészültével az endokrinológus kiértékeli az eredményeket és ezek alapján felállítja a diagnózist és meghatározza a kezelési módot. Az endokrinológia többek között az alábbi hormonális betegségek feltárásával és kezelésével foglalkozik:

• Pajzsmirigy alulműködés (hypothyreosis)
  • Pajzsmirigy túlműködés (hyperthyreosis)
  • Pajzsmirigy megnagyobbodás (göbös strúma)
  • Agyalapi mirigy működési zavar (hipofízis)
  • Petefészek működési zavarok
  • Impotencia
  • Magas vérnyomás
  • Testsúlyváltozás hormonális zavar miatt
  • Csontritkulás hormonális zavar miatt
  • Változó kor hormonális eltérései
  • Növekedési zavar

Az endokrin rendszer működési zavarai akár hosszú időn keresztül megkeseríthetik az életünket. Figyelj oda magadra és ha a fentiekhez hasonló, nem múló panaszaid vannak jusson eszedbe, hogy akár endokrinológiai zavar is állhat a problémák mögött. Fordulj a Dr. Goodwin endokrinológus szakorvosához, aki kimagasló szakmai tudással fogadja a pácienseket!