Mit jelent ez a négy betű, amely csaknem 10 nőből 1 nő életét megkeseríti? Hogyan lehet a policisztás ovárium szindrómával (PCOS) együtt élni, milyen tünetei vannak és van-e segítség? A Dr. Goodwin endokrinológusa válaszol.

A PCOS szindróma egy összetett, női hormonális betegség, mely a fogamzóképes korú nők leggyakoribb endokrin betegsége és a meddőségek egyharmadáért felelős. Bár a betegség neve a petefészek elváltozására utal, az egész hormonháztartást érinti.

Aki saját bőrén tapasztalja a PCOS-t, pontosan tudja, hogy ez a szinte láthatatlan betegség pokollá tudja tenni az életet. Nemcsak a babavállaláskor, de a teljes értékű hétköznapokat is megnehezíti.

Gyakran előfordul, hogy hidegzuhanyként éri a pácienst a diagnózis, mert rutin nőgyógyászati vizsgálaton derül csak fény a PCOS-ra. A betegség már igen korán, kamasz korban jelentkezhet, de tulajdonképpen bármikor előfordulhat. A PCOS neve megtévesztő, mert nem egyszerűen cisztákkal van tele a petefészek, hanem az átlagosnál jóval több éretlen, folyadékkal teli tüszővel. Egy normális ciklus alkalmával a tüszők hormont termelnek, méretük megnő és ha megfelelő hormon válasz érkezik, kilökődik a domináns, érett petesejt. A PCOS szindróma esetében azonban a peteérés elmarad, az érett tüszők közül nem választódik ki egyik sem.

Kialakulás, okok

A PCOS nehezen felismerhető betegség, mert igen változatos tüneteket produkál. Bár leggyakrabban nőgyógyászati problémaként említik, alapvetően anyagcserezavarról beszélünk. A hormonrendszer zavara fokozatosan alakul ki, jellemzően a túl magas inzulin szint és férfi nemi hormonok megemelkedése áll a háttérben. Az első esetben a szervezet túl sok inzulint termel, ami felborítja a hormonális egyensúlyt.

A genetikai tényezők mellett környezeti hatások is felelősek a betegség kialakulásáért, s bár a PCOS az orvostudomány mai állása szerint nem gyógyítható, megfelelő kezeléssel és életmódváltással tünetmentes életet élhet a beteg, és akár a teherbeesés is bekövetkezhet

Mikor kérjünk segítséget?

A leggyakoribb tünet, amely felveti a gyanút, a menstruációs ciklus zavara. A rendszertelen vérzés (vagy annak teljes hiánya), amely leggyakrabban a hosszú ciklust jelenti, valamint a fájdalmas menstruáció persze nemcsak a PCOS-t jelentheti, de amennyiben kísérő tünet is van, minél előbb fel kell deríteni, mi okozza a panaszokat!

Gyakori tünet a túlsúly, mely különösen a hason lokalizálódik. Vérvizsgálat alkalmával derülhet fény a magas vércukorszintre, mely szintén a tünetek közé tartozik. PCOS betegek között előfordulhat inzulinrezisztencia, valamint második típusú cukorbetegség, így a szénhidrátok visszaszorítása különösen fontos a kezelésben. A PCOS és az inzulinrezisztencia közötti összefüggésre csak az utóbbi két évtizedben derült fény.

A PCOS tünetei közé tartozik az aknés, pattanásos, zsíros bőr is, valamint a hajhullás és a fokozott szőrnövekedés az arcon és a test más területén.

Kihez forduljunk?

A betegséggel endokrinológus, nőgyógyász és belgyógyász foglalkozik, összehangolt munkával. A kórelőzmény feltárása után a vizsgálatok közé tartozik az alapos hasi és hüvelyi ultrahang, a terheléses vércukor vizsgálat, valamint hormonvizsgálat.

Gyógyító életmódváltás

A magas inzulinszint miatt a szénhidrát fogyasztás visszaszorítása elengedhetetlen. Sokszor önmagában már a fogyás is eredményes kezelésnek bizonyulhat, de figyelembe kell venni, hogy nem minden PCOS beteg túlsúlyos. A diéta mellett fontos a rendszeres testmozgás is. Nemcsak a súlyfelesleget dolgozhatjuk le, de az általános közérzeten is javíthatunk. A kiegyensúlyozott lelkiállapot az életmódváltáshoz elengedhetetlen, a kitartó sport és diéta csak türelemmel és figyelemmel tartható hosszú távon.
Amennyiben az életmódváltás nem elegendő, különösen gyermekvállalás előtt, gyógyszeres kezelés is indokolt lehet.

A PCOS szindróma egy összetett betegség, amely testi- és lelkiállapotunkat egyaránt befolyásolja. A testi tünetek mellett gyakran az egész nőiesség megélése is problémát jelent. Amennyiben felmerül a gyanúja a betegségnek, keresse fel klinikánk endokrinológusát, Dr Sipos Erzsébet Evelynt!