PMS szindróma: van kiút a hormonok játékából?

A PMS, azaz premenstruációs szindróma egy nőgyógyászati betegség,  felmérések szerint négy nőből hármat érint. Az orvosilag elismert tünetegyüttes kialakulásának oka pontosan még nem ismert, az azonban bizonyos, hogy a hormonháztartás működésével és annak zavaraival van összefüggésben.

A PMS nehéz napokat ad az amúgy sem könnyű menstruációs ciklushoz. Összegyűjtöttük, mit lehet tudni róla, így könnyebben átvészelheted.

Mi az a PMS szindróma

A PMS szindrómával legalább egyszer minden nő találkozik élete során, a menstruáció előtti időszakban változtathatja akár sárkánnyá a legbékésebb hölgyeket is. Az esetek jelentős része enyhe lefolyású, előfordul azonban, hogy a panaszok jelentőségteljesebbek. A PMS a ciklust követve jelentkezik, közvetlenül a tüszőrepedés után és a menstruáció második napján szűnik meg körülbelül.

A PMS, annak ellenére, hogy normális-e a ciklus, vagy nem a nők 80 százalékát érinti, legtöbbször azonban összefüggésbe hozható a páciens ciklus zavarával. A premenstruációs szindróma kialakulásában kutatások szerint fontos szerepet játszhat az egészségtelen életmód, a túlzott stressz, valamint a depresszió is.

Ne halogasd a nőgyógyászati vizsgálatot, jelentkezz be hozzánk!

Éves nőgyógyászati szűrővizsgálat MOST 35 000 Ft helyett CSAK 18 000 Ft-ért !

A vizsgálat tartalmazza az alábbiakat:

• Konzultáció
  • Bimanuális vizsgálat (kismedencei szervek tapintásos vizsgálata)
  • Méhnyakrákszűrés (citológiai mintavétel)
  • Hüvelyi ultrahang vizsgálat
  • Emlő tapintásos vizsgálata (külön kérésre)

A PMS tünetei

Sokan alábecsülik a PMS jelentőségét, annak ellenére, hogy nagymértékben befolyásolhatja az életminőséget. Megállapították, hogy csaknem 150 féle tünetet okoz a betegség, függetlenül attól, hogy milyen okból jelentkeznek a menstruáció előtti tünetek enyhébb, vagy súlyosabb mértékben.

A testi és lelki, érzelmi, valamint viselkedésbeli tünetek egyénenként változó mértékben és kombinációban tapasztalhatóak. Leggyakrabban az ingerlékenység, hangulatingadozás, szorongás és a depresszió jellemzi a premenstruációs szindrómát. A női ciklus ezen szakaszában a PMS szindróma kifejezetten sóvárgást vált ki a cukros ételek iránt és hajlamossá teszi a nőket a falánkságra.

PMS tünetek

Jellemző tünetek közé tartozik a puffadás, a mellek túlérzékenysége és a különböző bőrproblémák (akne, pattanás) jelentkezése is. Ezek jellemzően az ismert  menstruáció előtti tünetek is egyben, amennyiben azonban a normálistól eltérő mértékben,  erőteljesebben és rendszeresen jelentkeznek, érdemes utánajárni a problémának!

Leggyakrabban jellemző PMS tünetek:

• puffadás
    • hangulatingadozás
    • fejfájás
    • emlőérzékenység
    • menstruáció szerű görcsök
    • izületi és izomfájdalom
    • hányinger
    • verejtékezés
    • vízvisszatartás
    • haj és bőr zsírosodása
    • bőrproblémák (akne, pattanás)
    • emésztési zavarok
    • ingerlékenység
    • szomorúság
    • szorongás
    • csökkent koncentrációs képesség

A PMS szindróma háttere

A női létet nagymértékben befolyásolják a hormonális változások, hiszen alapvetően ciklikus körforgásban élünk a testünket uraló és befolyásoló tényezőknek köszönhetően.

Bár pontosan nem ismert a PMS kialakulásának az oka, bizonyosan köze van az ösztrogén és a progeszteron hormonok aktuális szintjéhez. A menstruáció előtt jellemzően a progeszteron hormon szintje emelkedik jobban, de az ösztrogén szint is magasabb a szervezetben. A kellemetlen tünetek egy részét pont ez a hormonszint emelkedés okozza, úgy mint a puffadást, teltségérzetet, vagy a vízvisszatartást.

Abban az esetben, ha túl magas a páciens ösztrogénszintje, vagy progeszteron hiánya van, a tünetek jóval erősebben jelentkezhetnek. A fogamzásgátlók, melyek az ösztrogén és progeszteron hormonok termelődését és azok szintjét befolyásolják, éppen ezért enyhíthetik a PMS tüneteit, kiegyensúlyozva a hormonális egyensúlyhiányt.

A PMS kialakulásában szerepe lehet ezenkívül az alacsony endorfin, vagy szerotonin szintnek is. Az előbbi az idegrendszerben termelődik és fontos szerepe van a fájdalom csillapításában, az utóbbi, azaz az alacsony szerotonin szint szorongáshoz, vagy akár depresszióhoz is vezethet.

A premenstruációs szindróma kialakulásának néhány meglévő betegség is növeli az esélyét. A magas prolaktinszint, vagy a PCOS (policisztás ovárium szindróma) súlyosbítják a tüneteket. A pajzsmirigy alulműködése és a mellékvesekéreg betegségei is felelőssé tehetők a PMS kialakulásáért.

Az esetek jelentős százalékában az egészségtelen életmóddal is összefüggésbe hozható a betegség, de az is előfordulhat, hogy lelki eredetű háttere van.

PMS

A PMS kezelése

A PMS szindróma diagnosztizálása koránt sem egyszerű más betegségekre jellemző tünetei miatt.  A betegség megállapításában nagy szerepe van a páciens önmegfigyelésének, döntő a diagnózisban a tünetek ciklikus jelentkezésének felismerése. Néha több hónap is szükséges ahhoz, hogy a menstruációs cikluson belül felismerje a beteg a beazonosítható és rendszeresen jelentkező tüneteket. Ehhez célszerű menstruációs naptárt vezetni, az egyes napokhoz fel kell jegyezni az aktuálisan tapasztalható tüneteket.

Néhány hónap elteltével vonható le csak a végleges következtetés. Ha szórványosan tapasztalta a beteg a tüneteket, nem valószínű, hogy premenstruációs szindrómával van dolga. Abban az esetben, ha újra és újra jelentkeznek azonos időben a hasonló tünetek, további vizsgálat szükséges a biztos diagnózis megállapításához.

Kiemelten fontos a betegség azonosításánál, hogy a nőgyógyász más betegségeket, kóros állapotokat kizárhasson! Vizsgálni kell, hogy fennáll-e endometriózis, vagy a pajzsmirigy működési zavara. Amennyiben a páciens depresszióval is küzd, annak eredetét pszichiáter szakorvos feladata felderíteni. A végső és biztos diagnózis megállapításához vér- és hormonvizsgálat szükséges.

A PMS kezelés lépései

A premenstruációs szindróma kezelésénél az első és legfontosabb feladat, hogy az esetleges kiváltó okokat, betegséget szüntessük meg. Ezzel jó eséllyel csökkennek a PMS kellemetlen tünetei is.

A PMS szindróma általában gyógyszeres kezelést igényel, de életmódváltással is enyhíthetőek bizonyos mértékben a tünetek. Megfelelő diétával, speciális étrenddel csökkenthetjük a PMS tüneteinek intenzitását.

Tapasztalatok szerint érdemes magasabb szénhidrát tartalmú ételeket fogyasztani a menstruációt megelőző időszakban. Ezzel növelhetjük az agy szerotonin termelését, amely csökkenti a szorongást. Javasolt a szójatartalmú ételek kerülése, mert kutatások szerint növelik a szervezet ösztrogén szintjét, amely fokozza a PMS kialakulásának esélyét.

PMS tünetek - Hangulatingadozás

Egyes gyógynövények is jótékony hatással vannak a szervezetre és csökkenti a PMS szindróma tüneteit, ilyen például a barátcserje kapszula. A B6 vitamin segít enyhíteni a már kialakult tüneteken, valamint érdemes csökkenteni a koffein- és alkoholfogyasztást.

Szükség esetén gyógyszeres terápiát alkalmaz a szakorvos a PMS szindróma kezelésénél. Egyes szorongásgátló tabletták, depresszió elleni gyógyszerek is jó hatással vannak a tünetekre, valamint bizonyos vizelethajtó és fogamzásgátló tabletták szedésével is jó eredmények érhetők el.

A PMS legsúlyosabb szövődménye a depresszió. Érdemes hangsúlyt fektetni az esetleges alapbetegség kezelésére a tünetek enyhítése céljából.

A mozgás, mint ahogyan a szervezetünk egészére, a menstruációs ciklusra is pozitív hatással van ( a nem túlzásba vitt és  megerőltető edzés). Az aktív élet, legyen szó sportról, vagy háztartásban, ház körül végzett tevékenységről, esetleg természetjárásról, csökkenti a szorongást és kisebb eséllyel alakul ki depresszió is. A PMS szindróma és a fokozott stressz közötti összefüggés miatt minél inkább törekedjünk a környezeti stressz elkerülésére, vagy annak csökkentésére! Nagy lelki teher esetén hasznos lehet pszichológus segítségét kérni, amely mentális és testi javulást is eredményezhet.

A harmonikus életkörülmények hatással vannak a szervezetünk működésére és  elősegítik, hogy a női ciklus kiteljesedve és egészségesen jelentkezzen rendszeresen, kellemetlen tünetek nélkül.

Nem szabad lebecsülni a PMS szindróma jelentőségét, a rendszeresen jelentkező tünetek jelentősen ronthatják az életminőséget és zavart okoznak a hétköznapi életben!

Fordulj bizalommal a Dr Goodwin klinika szakorvosaihoz! Van kiút a hormonok játékából, van megoldás a PMS szindrómára!

Dr. Kósa Zsolt Szülész-nőgyógyász

Dr. Kosztin Árpád, Szülész - nőgyógyász