A prolaktin hormon szerepe

Terhességi hormon a férfiakban is

A prolaktin a tejelválasztásért és a teherbeesésért felelős hormon, nőknél és férfiaknál egyaránt termelődik. Amennyiben a normális szinthez képest magas értéket mutat, mindenképpen ki kell deríteni, milyen probléma áll a háttérben! A magas prolaktin szint nemcsak kellemetlenséget okoz, de előfordul, hogy valamilyen betegség idézi elő, amelyet kezelni kell.

A prolaktin hormon jelentése

A prolaktin hormont az agyalapi mirigy, a hipofízis termeli, az összetett folyamatban pedig az ösztrogén hormon közvetlenül segíti elő a prolaktin előállítását. Gyakran nevezik teherbeesési hormonnak, mivel normális esetben a terhességkor emelkedik meg a leginkább a prolaktin szint. Ezenkívül számos fontos funkciót tölt be, de a legnagyobb szerepe – annak ellenére, hogy férfiaknál is termelődik –  a női ciklus kiegyensúlyozott működésében van.

A teherbeesésnél alapvető feladata, hogy megemelkedett prolaktin szint gátolja a peteérést, segíti a megtermékenyített petesejt beágyazódását, szülés után pedig beindítja a tejelválasztást. Kutatások szerint a prolaktin az egyik okozója az anyai viselkedésnek.

Számos szerepe mellett, a terhesség alatt az anya és a magzat agyában serkenti az idegsejt fejlődést, a terhesség végén pedig segíti a magzat tüdejének a teljes kifejlődését.

Kevésbé ismert, de fontos funkciója van a szexuális együttlétnél! A prolaktin hatása ellentétes a dopaminéval, az előbbi a közösülés utáni kielégülésért, az utóbb pedig a nemi izgalomért felelős hormon. A dopamin – az agy hipotalamusz része termel – tehát az egyik fő szabályozója a prolaktin hormonnak. Visszafogja a prolaktin termelést, tehát minél magasabb a dopamin szint, annál alacsonyabb a prolaktin szint.

Nem kevésbé fontos a másik nem számára sem, férfiak esetében a tesztoszteron elválasztást serkenti.

A prolaktin hormont az agyalapi mirigy, a hipofízis termeli

Mit jelent a prolaktin szint változása

A prolaktin hormon kis mennyiségben mindig termelődik a szervezetben, terhesség és szoptatás nélkül azonban problémát okoz, ha eltér a normális értéktől. A prolaktint szint mérés egyszerű vérvétellel történik,, a kapott értékből tud elindulni az endokrinológus, hogy kiderítse, milyen probléma áll a háttérben.

A vizsgálatnál több szempontot is figyelembe kell venni! A prolaktin értéke ugyanis nemcsak cikluson belül, de napi szinten is változik, emellett az életkor is befolyásoló tényező.

Mi állhat a magas prolaktin szint hátterében?

Magas prolaktin szintet terhesség és szoptatás nélkül számos betegség okozhat, de néhány esetben egyszerű probléma áll a háttérben.

A túl sok stressz befolyásolja a hormonháztartás működését, a hormontermelést,  így sok betegség okozója lehet. A prolaktin hormon túltermeléséért  az alacsony vércukorszint is felelős lehet, de a túlzásba vitt diéta is kiválthatja, csak úgy, mint egy megerőltető edzés.

Előfordul azonban, hogy valamilyen betegség okozza a magas prolaktin szintet.

A jóindulatú agyalapi mirigy daganata, a pajzsmirigy alulműködése is prolaktin túltermelést okoz, de a máj- és vesebetegség, vagy az anorexia is emeli a prolaktin szintet.

Gyakran a PCOS (policisztás ovárium szindróma) egyik első jele a magas prolaktin szint.

A gyógyszerek közül is zavart okoz néhány  a hormontermelésében. Egyes gyomorégésre felírt gyógyszerek,  vagy pszichiátriai kezelés alatt használt szerek is emelik a prolaktin szintet.

Kutatások szerint a műanyaggyártásban használt BPA is befolyásolja a prolaktin hormon mennyiségét a szervezetben, téves immunválaszt vált ki, így okozhat zavart a hormonrendszerünkben.

A prolaktin hormon fontos szerepet tölt be a tejelválasztásban

Magas prolaktin szint tünetei

A magas prolaktin szint tipikus és figyelemfelkeltő tünetei alapján érdemes hormonvizsgálatot kérni az endokrinológustól!

Csak úgy, mint a nőknél, férfiak esetében is a meddőség okának felderítése során az egyik első kivizsgálandó tényező a prolaktin szint. Szerencsére a probléma általában gyógyszerrel jól kezelhető és végül létrejön a terhesség.

A magas prolaktin szint tünete a menstruációs ciklus szabálytalansága, vagy teljes elmaradása.

Tipikus figyelmeztető tünet a tejcsorgás nők (szoptatás nélkül) és férfiak melléből egyaránt. Érdekesség, hogy az újszülöttek melléből is igen gyakran szivárog tej az anyai prolaktin hatására, fiú és lány gyermekeknél is.

Kísérő tünete ezenkívül a magas prolaktin szintnek a hüvelyszárazság, fáradékonyság, hajhullás, valamint a fejfájás és a látászavar is.

Érdemes a prolaktin értékét megvizsgálni akkor is, ha minden igyekezet ellenére nem tudunk megszabadulni a súlyfeleslegtől! Magas prolaktin szintre utal, ha váratlanul csökken a libidónk, vagy alvászavar lép fel, de a ciklustól független mellfeszülés is a tünetek közé tartozhat.

A magas prolaktin szint kezelése

Amennyiben a prolaktin szint változása enyhe tüneteket okoz és csak kis mértékben emelkedett, nem minden esetben szükséges kezelés, sokszor magától rendeződik a probléma. Életmódváltással, a stressz kerülésével van esély, hogy vissza állhat a prolaktin érték a normális szintre. Jó, ha tudjuk, hogy egyszerű dolgok is hatással vannak a hormontermelésre! Eredményesen csökkenthető a prolaktin szint, ha kerüljük a megerőltető edzést és nem hordunk túl gyakran mellkasban szűk ruhát – a mellbimbó ingerlése fokozza a prolaktin termelést, a szülést gyakran indítják be így.

A magas prolaktin szint gyógyszerrel jól kezelhető. Amennyiben valamilyen betegség okozza, az alapprobléma kezelése az elsődleges feladat.

Gyakran ismételt kérdések

Mit okoz az alacsony a prolaktin szint?

Ez igen ritka és az agyalapi mirigy alulműködése áll a háttérben. Esetenként, meddőséget és szülés után szoptatási nehézséget okoz. Általában nem okoz konkrét orvosi problémát.

Mit okoz férfiaknál a magas prolaktin szint?

Elsősorban, csak úgy, mint a nőknél, a férfiak esetében is meddőséget okozhat. Ezenkívül mellnagyobbodást és tejszivárgást is eredményezhet, valamint alacsonyabb tesztoszteronszint is felléphet.

Magas prolaktin szint lehet tünetmentes? Helyre tud állni magától?

Ritka, ha a magas prolaktin szint nem okoz valamilyen tünetet, a hormonháztartás működésének változása mindig hatással van a szervezetre. Persze előfordulhat, hogy mindez minimális tünetekkel jár, vagy éppen megszoktuk azokat és természetesnek vesszük már őket. A kiugróan magas szint figyelemfelkeltő tünetekkel jár és magától nem rendeződik! Életmódváltással sokat tehetünk, hogy normál szintre kerüljön, a túl magas prolaktin szint azonban gyógyszerrel, esetenként műtéttel – jóindulatú agyalapi mirigy daganatnál kezelendő.