Urológia

Az urológiai elváltozások tipikus tünetei

Az urológia, illetve az urológus szakorvos a húgyutak (vese, húgyvezeték, húgyhólyag, húgycső) veleszületett és szerzett rendellenességeivel, betegségeivel foglakozik. Ide sorolhatók a fejlődési rendellenességek, a fertőzések, gyulladások, a kövességek, vizeletürítési nehézségek – nehézvizelés, akaratlan vizeletvesztés –, valamint a daganatos megbetegedések. Az urológus ezen kívül a férfi nemi szervek (here, prosztata, hímvessző) problémáinak kivizsgálásával és kezelésével is foglalkozik.

A páciensek által tapasztalt panaszok sokrétűek, és sokszor más jellegű betegségek tüneteivel összetéveszthetők. Vannak specifikus tünetek (pl. vizelési panaszok, vérvizelés, látható-tapintható külső nemiszervi elváltozások) de előfordul, hogy a panaszok eredete nem egyértelmű (pl. deréktáji, hasi-alhasi fájdalom).

Ezen kívül egyes tünetek lehetnek egyéb szervi betegségek jelei (pl. éjszakai nagymennyiségű vizelet ürítése lehet szívbetegség következménye).

Ha tapasztalod magadon a tünetek bármelyikét, javasolt minél hamarabb felkeresni az urológus szakorvost. Fontos tudni, hogy az urológia nem csak a férfi pácienseket szolgálja ki, hiszen a húgyutak, és a kiválasztási szervrendszer a nőknél is lehet megbetegedés forrása, és okozhat kezelendő tüneteket. Ilyenek például:

• Gyakori, fájdalmas, csípős, véres vizeletürítés
  • Vizeletvesztés (inkontinencia)

Férfiak esetén:

• Nehezített, akadozó vizeletürítés
  • Csökkent vizeletsugár, éjszakai vizeletürítés
  • Szexuális diszfunkció (merevedési zavar)

Ez történik veled az urológia szakrendelésen

Az urológus alapos fizikális vizsgálatot végez, és összeveti a vizsgálaton tapasztatlakat a páciens által jelzett panaszokkal és tünetekkel. A fizikális vizsgálat a has, alhas, külső nemi szervek, esetleg a végbélen keresztül végzett prosztata tapintásából áll.

Szükség esetén további vizsgálatokat kell elvégezni (laboratóriumi, képalkotó, funkcionális vizsgálatok).

Férfiaknál a leggyakrabban igényelt vizsgálat a prosztatarák szűrés. Itt a laboratóriumi (vérvétel PSA, vizeletvizsgálat), és a fizikális vizsgálat (prosztata tapintása) egyenlően fontos.

Prosztatavizsgálatot csak indokolt esetben végzünk (prosztata betegség gyanúja, páciens kérése esetén). A prosztata tapintása rendszerint nem fájdalmas, inkább kellemetlen érzésről, vizelési ingerről számolnak be a páciensek.

Mindkét nem esetében az urológiai ultrahang vizsgálat nagy mértékben hozzájárul a tünetmentes elváltozások felismeréséhez (különböző daganatok, kőbetegség). Az ultrahang vizsgálat a veséket, húgyhólyagot, herezacskót, esetleg a prosztatát célozza. A húgyhólyag lehető legjobb megítéléséhez elengedhetetlen a megfelelő telítettség, üres, vagy csak félig telt hólyag mellett a vizsgálat nem megbízható.

Bátran keress fel minket!

A Központunkban dolgozó szakorvosok és a személyzet tökéletesen tisztában vannak az egyes életkorokra, életszakaszokra jellemző fizikai állapotokkal, esetleges urológiai problémákkal, és azokra a modern orvostudomány jelenleg elérhető legjobb megoldásait tudjuk nyújtani.

Urológus szakorvosunk maximális diszkrécióval kezeli a páciensek panaszait.

Dr. Nagy Viktor, urológus