A változókori menopauza tünetei és kezelése

A változókor minden nő életébe beköszönt, és hosszabb-rövidebb ideig felkavarja, átrendezi az addig megszokott ciklus által meghatározott életet. Tudj meg mindent a női lét egyik nehéz időszakáról, a menopauzáról és a klimaxról, hogy könnyebben vészeld át a menstruáció megszűnésével járó problémákat!

A változókor van, akinél sok problémával, másoknál szinte észrevétlenül zajlik. Egyeseknél korábban kezdődik, van azonban, akiknél későn indul el a termékenység végét jelentő időszak. Egy biztos: olyan erős hormonális változásokkal jár, hogy valamilyen tünet mindenkinél tapasztalható. Ezek felismerése mellett fontos, hogy elfogadjuk az új élethelyzetet és megtaláljuk a helyünket az életünk következő, de nem kevésbé fontos és boldog szakaszában. A termékenység végével ugyanis nem szűnik meg a nőiesség! Ha kellő odafigyeléssel követjük testünk jelzéseit, változásait, és megfelelően gondoskodunk szervezetünk – és lelkünk – igényeiről, a menopauza után egy új, felszabadult élet kezdődhet!

Ma már nagyon jó kezelések léteznek a menopauza tüneteinek kezelésére, érdemes felkeresni a nőgyógyászt és endokrinológust, hogy minél előbb elkezdhesse a személyre szabott kezelést!

A menopauza és klimax közötti különbség

A közhiedelemmel ellentétben, a klimax és a menopauza nem ugyanazt jelenti. A klimax az utolsó menstruációig tartó, változókori időszakot foglalja magába. A menopauza pedig tulajdonképpen egy pontos időpontot jelent, az utolsó menstruáció dátumát.

Klimax

A klimax a változókor szakaszát jelenti egészen a menopauza beköszöntéig. Görög eredetű szó, jelentése a “változás kora”. A klimax kezdete és a hossza egyénenként változó, jellemzően 45 és 60 év között jelentkezik. Van, akinél hosszú évekig – 7-10 év – is elhúzódhat, egyes, “szerencsésebb” nőknél azonban néhány hónap alatt lezajlik ez az átmeneti időszak.

Menopauza

A menopauza pontos időpontját csak utólag lehet biztosan megállapítani, annak a havi vérzésnek a dátuma, amelyet egy éven belül nem követ már menstruáció. A szó egy francia orvostól származik, jelentése: a havi vérzés megszűnése. Általában a nők 50-es éveiben jelentkezik, de ez egyénenként változhat, a genetikai determináció fontos meghatározója a menopauzának.

A menopauza anatómiája

A menopauzát megelőző időszakot premenopauzának nevezzük, biológiai értelemben a női ciklus változását és megszűnését jelenti, és a petefészek tüszőhormon termelődésének csökkenése idézi elő.

Bár a köztudatban kizárólag nőket érintő problémaként él, ma már tudjuk, hogy a férfiak is átélnek a klimaxhoz hasonló változásokat.

A változókorban jelentkező tünetek – a testi és mentális is – hátterében komoly hormonális változások vannak, melyek jelentősen befolyásolják a hétköznapok életminőségét.

Mi történik a szervezetben a menopauza alatt?

A menopauza alapvetően nem betegség, a tüneteit – melyek az enyhétől egészen a súlyosig jelentkezhetnek – érdemes és ajánlott kezelni. A klimax korai szakaszában hormonpótlással akár maga a menstruáció is visszaállítható, amennyiben a páciens ezt szeretné. Nemcsak gyógyszeres kezeléssel, de életmódváltással is enyhíthetőek a változókor kellemetlen tünetei.

Minden nő meghatározott mennyiségű petesejttel születik, amelynek száma már az anyaméhben eldől. A menstruáció tehát véges, kinél előbb fogy el a pete, kinél később. Persze a folyamat nem ilyen egyszerű, és a hormonrendszer egyensúlyának felborulásával kell számolni.

A menopauzát az agyban – hipotalamuszban – és a petefészekben történő változások okozzák. A premenopauza alatt akár még évekig is folytatódhat a havi ciklus és a tüszőérés.

Az ovuláció, azaz a tüszőrepedés azonban egyre ritkább lesz, ami a sárgatest érését serkentő hormon (LH hormon) iránti érzéketlenség miatt, valamint a tüszőérést serkentő hormonnal (FSH hormon) szembeni érzéketlenség miatt következik be.

A normális női ciklus alatt ösztrogén termelődik, majd sárgatest hormon és progeszteron. Mivel az utóbbi két hormon termelődése a klimax alatt egyre inkább leáll, megszűnik az ellensúlyozó hatás és felborul a nemihormon-egyensúly. A premenopauza az ösztrogénszint csökkenéséig tart, amíg már nem következik be a tüszőérés sem.

hangulatingadozások menopauza idején

45 éves kor előtt is kialakulhat a menopauza, ekkor korai klimaxról beszélünk. A változókor kezdete genetikailag meghatározott, és előfordul, hogy családon belül, ismétlődően korán kezdődik. Bizonyos betegségek, például a PCOS (policisztás ovárium szindróma) előidézheti a korai menopauzát. Ilyen befolyásoló tényező még néhány autoimmun és pajzsmirigy betegség, epilepszia, vagy bizonyos kromoszóma rendellenesség. Egyes – ösztrogén szintet csökkentő – például a mellrák, vagy az endometriózis kezelésére használt gyógyszerek, kemoterápiás kezelés, vagy a petefészek és a méh eltávolítása drasztikusan előidézheti a menopauzát.

ÉRDEKESSÉG:

Dohányosoknál korábban, telt alkatú nőknél – a zsír által termelt ösztrogén miatt – később jelentkezhet a menopauza.

A menopauza tünetei és kezelése

Cikluszavarok

Az egyik legfontosabb tünete a változókornak, hogy az addig rendszeresen jelentkező menstruáció és a megszokott ciklus rendszertelenné válik. A petesejt érése és a menstruáció kezdete kiszámíthatatlan lesz, egyre kevesebb tüsző érik havonta. Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem érik tüsző, a naptár módszer szerinti védekezés a fogamzásgátlásban azonban teljesen megbízhatatlanná válik.

Általánosságban elmondható, hogy egyre ritkábban jelentkezik a menstruáció a menopauza bekövetkezéséig, de az is előfordulhat, hogy alkalmanként csökken a két menstruáció közötti idő.
A menstruációs vérzés jellege is megváltozik. Lehet gyengébb, vagy erőteljesebb a korábban megszokotthoz képest, tarthat hosszabb, vagy rövidebb ideig és lehet fájdalmasabb is a folyamat. A mellek, szintén a hormonális változásoknak köszönhetően érzékenyebbé válnak és fájhatnak.

Hőhullám

A klimax első jelei közé tartozik és jellegzetes tünetnek számít a kellemetlen hőhullám, mely hirtelen és nagyon erős melegség érzéssel jár és heves szívdobogás kíséri. A bőr kipirosodik és verejtékezik, általában naponta többször jelentkezik váratlanul, és körülbelül 2-4 percig tart.

Hangulatingadozás

A hangulatingadozás is a menopauza tünetei közé tartozhat. A negatív gondolatok, lehangoltság nemcsak a változókor elfogadásának nehézsége miatt, hanem a hormonális egyensúly felborulásának a következménye.

Jelentkezhet ezenkívül migrén és alvászavar, valamint vashiány, ezek mellett pedig csökken az ellenállóképesség a fertőző betegségekkel szemben.

Lelki tünetek:

• ingerlékenység
  • libidó csökkenése
  • memóriazavar
  • koncentrálóképesség csökkenése

Változás a szexuális életben

A menopauza után sok nő számol be arról, hogy jelentősen csökkent a nemi vágya. Ennek a hátterében, csakúgy, mint a legtöbb kellemetlen tünetnél, a hormonális változások állnak. A hüvely szárazzá válik, amely fájdalmassá teheti a szexuális együttlétet, valamint a hüvelyizomzat is megrenyhül. Mindezek hatására fogékonyabbá válunk a hüvelyi fertőzésekre és gyakran jelentkezik inkontinencia is.

Mindezen tünetek ellensúlyozhatóak sikosító krémmel, valamint érdemes rendszeresen intimtornát végezni, ami nemcsak a szexuális életnek kedvez, de az inkontinenciára is jó hatással van.

Bőr rugalmatlansága, hajhullás

A menstruáció elmaradásával a bőr veszít a nedvességtartó képességéből, szárazzá és megereszkedetté válik. A rugalmatlanság, a bőr állagának rohamos romlása a kollagénszint csökkenés miatt következik be, mely az évek múlásával csak egyre inkább lassul. A változókor a hajkorona állapotát is negatívan befolyásolja, a haj töredezett lesz és ritkul.

A menopauza egészségügyi kockázata

A menopauza elérkezése nemcsak kellemetlen, de komoly egészségügyi kockázattal is járhat. A menstruáció megszűnése után csökken a csontsűrűség, amely csontritkuláshoz, és ennek következtében csonttörésekhez vezethet.

A mellrák kockázata is megnő a menopauza után. Kialakulásához számos tényező vezethet, a tünetek kezelésében szerepet játszó ösztrogén hormon pótlása, valamint az elhízás is rizikófaktor az emlőrák megjelenésében.

Mi történik klimax idején

Mit a teendő a klimax és a menopauza jelentkezésekor?

Már az első tünetek jelentkezésekor érdemes felkeresni az endokrinológust és a nőgyógyászt, hiszen ma már nagyon jól kezelhető a változókori tünetegyüttes. Laborvizsgálattal megállapítják a páciens hormonszintjét, a nőgyógyász pedig alapos állapotfelmérést végez. Megvizsgálja az emlőket, a méh- és méhnyálkahártya állapotát, valamint a petefészkeket. A szakorvos csontsűrűség vizsgálatot végez, valamint gondot fordítanak a vérnyomás beállítására is.

Fontos a páciens kórelőzménye. Kizáró tényező lehet, ha korábban trombózison esett át a páciens, valamint májbetegsége van, vagy hormonérzékeny daganatos beteg.

Lelki problémák a menopauza alatt

Nemcsak testileg, lelkileg is nehéz időszak a változókor a nők életében. A termékenység elvesztése sokak számára a nőiesség elvesztését is jelenti. A test kellemetlen változásai, a bőr ráncosodása, a testsúly gyarapodása, a memória romlása és a libidó csökkenése az elmúlás folyamatát erősítik a női lélekben.

Érdemes azonban a nehézségek ellenére megtalálni a menopauza pozitív oldalát is! A menstruáció alóli felszabadulás, a nem kívánt terhességtől való félelem megszűnése egy könnyebb életszakaszt is jelenthet! Gondoljunk arra, hogy a menopauza nem az élet végét jelenti, gyönyörű évek várnak még ránk, tele értékes és élménydús pillanatokkal.

A változókor a női életciklus nehéz, de természetes része. Találjuk meg benne a szépséget, hiszen minden életkorban rendelkezünk valamivel, amivel máskor nem – például bölcsességgel és tapasztalattal. Használjuk az orvostudomány segítségét, hogy minél könnyebben túljussunk ezen a nem mindig könnyű időszakon!

Könnyítsd meg a változókor hétköznapjait! Kérj időpontot kollégáinktól a menopauza kezelésére, endokrinológiai és nőgyógyászati vizsgálatra!